De Nederlandse mode-industrie heeft een sterke focus op inclusiviteit en diversiteit, met een groeiend aantal merken en ontwerpers die zich richten op het creëren van kleding voor alle lichaamstypes, genders en culturele achtergronden.
Een opvallend voorbeeld van een merk dat zich richt op inclusiviteit is Zazi Vintage, een Amsterdams merk dat zich richt op vintage kleding in grotere maten. Het merk streeft ernaar om vrouwen van alle maten en vormen te kunnen kleden, en promoot body positivity en zelfacceptatie.
Ook het merk Kings of Indigo, gevestigd in Amsterdam, zet zich in voor inclusiviteit en duurzaamheid. Het merk gebruikt duurzame materialen en heeft een collectie van unisex kleding, met ontwerpen die zowel door mannen als vrouwen gedragen kunnen worden.
Naast deze merken zijn er ook veel ontwerpers die zich richten op diversiteit en inclusiviteit. Zo heeft Bas Kosters, een Nederlandse ontwerper, zich altijd ingezet voor de LGBTQ+ gemeenschap en heeft hij collecties uitgebracht die inclusiviteit en genderfluiditeit promoten. Ook Tess van Zalinge, een jonge Nederlandse ontwerper, heeft een collectie uitgebracht geïnspireerd op de Nederlandse klederdracht, met ontwerpen die zowel door mannen als vrouwen gedragen kunnen worden.
Op de catwalks van Nederlandse modeshows is ook een groeiende diversiteit te zien, met meer modellen van verschillende lichaamstypes, genders en culturele achtergronden. Dit is een belangrijke stap in de richting van een meer inclusieve en diverse mode-industrie.
Al met al is de Nederlandse mode-industrie een voorloper op het gebied van inclusiviteit en diversiteit, met een groeiend aantal merken en ontwerpers die zich richten op het creëren van kleding voor alle lichaamstypes, genders en culturele achtergronden. Dit is een positieve ontwikkeling die naar verwachting zal blijven groeien en evolueren.